بالاخره آسمون کجا رفتی؟؟؟؟
پس چرا سئوالت قورت دادی ؟؟
لا اقل سئوالت مطرح می کردی
بالاخره آسمون کجا رفتی؟؟؟؟
پس چرا سئوالت قورت دادی ؟؟
لا اقل سئوالت مطرح می کردی
بر همه عایشه های امروز لعنت
سلام,با اجازه آقا حامد من یه سوال کنم تا آسمون بیاد...
این روایت در جای دیگه ای نیومده که بشه به اون استناد کرد و گفت این اشتباه چاپی(به قول شما)یا اشتباه دیگه ای صورت گرفته و متن حدیث این نبوده؟
یه سوال دیگه هم بپرسم..
در طول تاریخ چه در زمان معصومین و چه در زمان شیخ صدوق و...چرا به این روایت و امثال این روایات چه در این کتاب و کتب دیگه اشکال گرفته نشده یا شرحی زده نشده(یعنی اون موقع صورت حدیث صحیح بوده بعد تغییر کرده یا به همین صورت بوده اما کسی چیزی نگفته,البته یه احتمال دیگه هم هست که شاید گفته شده اما به دست ما نرسیده)
ما که داریم میپرسیم بذار اینم بپرسم:-d :
در همون 200 صفحه اول کتاب که در مورد صحت و سقم این کتاب صحبت شده ,چند امام هم هستن که این کتاب رو تایید کردن..حال سوال اینجاست تایید امام بر کل کتاب هست یا بر بخشی از کتاب؟ اگر بر بخشی ما چجور متوجه بشیم اون بخشی کجاهاشن؟و اما اگر بر کل کتاب این نوع روایات و چه کار کنیم(البته چون با احادیث دیگه و بسیار و مورد وثوق دیگه در تضاد هست خب بالطبع نمیتونیم قبول کنیم اما فقط با این احتمال که اشتباه چاپی بوده از کنارشون رد بشیم؟
راستی میشه این احتمال رو هم داد که شاید در حال تقیه بوده باشه؟!!!مثل روایاتی که اهل بیت در مورد یه سوال به خاطر تقیه جواب های متفاوتی دادن...![]()
علی زیباترین نام جهان است علی ذکر لب صاحب زمان است
به کوری دو چشم اهل انکار فقط حیدر امیرالمومنین است
حامد (یکشنبه 20 بهمن 92)
سلام
اولا اینکه روایتی که ملازمه با سیزده امام دارد را عرض کردم تصحیف شده نه اینکه تحریف شده است منظورم اینه که کسی عامدانه تحریف نکرده است بلکه در استنساخ کتاب اشتباه پیش اومده یعنی وقتی داشتن از روی کتاب می نوشتند اون کسی که داشته استنساخ می کرده اشتباه کرده است لذا معنای حدیث به سیزده امام تغییر یافته ست
ثانیا :وقتی گفتیم تصحیف شده یعنی در زمان معصوم این روایت به طور صحیح نوشته شده بوده و یا حتی در زمان قدما و شیخ صدوق اما وقتی در زمان های بعدی استنساخ شده است این اشتباه رخ داده است
ثالثا اگر تصحیف قبول نکنیم -به هر دلیل-این روایت حجت نیست . یعنی بر فرض هم که معصوم فرموده باشد حجت نیست چون بر خلاف محکمات و اصول روایات می باشد .
رایعا اگر در یک کتاب ما یک روایت یا چند روایت را قبول نکنیم یا صحیح ندانیم ضرری به کل کتاب نمی زند
خامسا :در تاییدات ائمه همیشه ناظر به کل کتاب بوده است بالاخص در باره کتاب سلیم که این کتاب خط به خط برای معصوم خوانده می شود .
به هر حال تصحیف و اشتباه نساخ امری طبیعی است که در این روایت اتفاق افتاده است لذا نمی توان به بهانه چهار یا پنج روایتی که از جهتی مشکل دارند همه کتاب را زیر سوال برد
سادسا: التماس دعا بیشتر بیا این طرف ها
بر همه عایشه های امروز لعنت
سلام.خوبید؟ما اینوراییم...
چجور میشه فهمید کی این اشتباه رخ داده..و ما که مطمین هستیم این روایت با روایت دیگه در تضاد هست وبه احتمال زیاد اشتباه در چاب یا نوشتار بوده چرا دوباره تصحیح نشده تا شبهه ای برای کسی پیش نیاد؟
و سوأل دیگه ای که هست اینه ما که نمیدونیم کدوم احادیث جزء اون چهار پنج حدیث مشکل داره (و شبهه ای که بسیار روش تاکید میکنن صحت احادیث این کتب هست)پس بریم و بخونیم و به اون احادیث عمل کنیم چه؟یا شما میفرمایید چهار پنج تا شاید یکی دیگه تعداد بیشتری بگه که شبهه دار یا غیر قابله تکیه هست(نه فرد عادی بلکه اهل تحقیق و حدیث)حال تکلیف ما چیست؟صحت احادیث در کتب معتبر شیعه رو چجور میشه فهمید؟
علی زیباترین نام جهان است علی ذکر لب صاحب زمان است
به کوری دو چشم اهل انکار فقط حیدر امیرالمومنین است
حامد (سه شنبه 22 بهمن 92)
سلام
در هم بر هم سئوال نپرس
اینطوری معلوم نیست دقیقا چی می پرسی
خدمت شما عرض کنم که علاوه بر اینکه معنای صحت حدیث یعنی چه که خودش یه بحثی بسیارمفصل
اما
اون چیزی که با محکمات و اصول شیعه در تناقض باشه قبول نمی کنیم و این مطلب ساده ای هست کسی که روایات می خونه اگر به روایتی برسه که با مسلمات و اصول شیعه در تناقض باشه متوجه می شه که اینجا یک نکته ای وجود داره یا تقیه است یا تصحیف در روایت و یا اینکه ممکنه خودش درست متوجه نشده باشه یا هر چیز دیگه
اما به هر حال اون روایتی که مطابق مسلمات شیعه نیست قابل عمل نمی باشد
وقتی که می گیم کتب معتبر شیعه یعنی کتبی که روایات او نها صحیح هستند
و الا این قید اعتبار برای چیه ؟؟؟
یادمون نره که ممکن یک روایت صحیح باشه ولی قابل عمل کردن نباشه
هر روایتی که صحیح هست به معنای قابل عمل بودن نیست (دقت)
بر همه عایشه های امروز لعنت
هر حدیثی که صحیح هست قابل عمل کردن نیست (میشه این جمله رو بیشتر توضیح بدید؟)
علی زیباترین نام جهان است علی ذکر لب صاحب زمان است
به کوری دو چشم اهل انکار فقط حیدر امیرالمومنین است
بله ممکنه حدیث صحیح باشه ولی از روی تقیه صادر شده باشه وقتی ما بدونیم این حدیث تقیه ای بوده دیگه نباید عمل کنیم
یا ممکنه حدیثی باشه صحیح ولی چیزی از حدیث نفهمیم باز هم نمی شه عمل کرد
اقا سایت قسمت های دیگه ای هم دارره هااا
بر همه عایشه های امروز لعنت