كتاب جدال احسن (نقد و بررسي شبهات وهابيان) صفحه 33 و34
شيخ ابوالحسن اشعرى در آغاز كتاب مقالات الاسلاميين مى نويسد: اختلف المسلمون بعد نبيهم في أشياء ضلل بعضهم بعضا و تبرأ بعضهم عن بعض فصاروا فرقا متباينين الا أن الاسلام يجمعهم و يعمهم فهذا مذهب و عليه أكثر أصحابنا؛ پس از پيامبر اكرم مسلمانان درباره ـ بعضى ـ چيزها دچار اختلاف شدند، به گونه اى كه يكديگر را گمراه دانسته و از يكديگر برائت مى جستند، اما در عين حال اسلام همه آنان را جمع نموده و تحت پوشش خود قرار داد و اين مذهب و عقيده بيشتر اصحاب ما مى باشد.
در عقايد طحاوى(از علماي اهل سنت) آمده است: و نسمى أهل قبلتنا مسلمين مؤمنين ماداموا بما جاء به النبى صلي الله عليه و آله معترفين. قال رسول اللّه صلي الله عليه و آله من صلى صلاتنا و استقبل قبلتنا و أكل ذبيحتنا فهو المسلم و ان المسلم لا يخرج من الاسلام بارتكاب الذنب مالم يستحلّه.
اهل قبله تا هنگامى كه به دستورات پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مؤمن و معترف باشند، مسلمان و مؤمن خواهند بود زيرا پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود كسى كه به جاى آورد نماز ما را و بپذيرد قبله ما را و بخورد از ذبيحه ما كه حلال شمرده شده از اسلام بيرون نمى رود. شرح عقايد الطحاوى، ص 288 و 426
خوشا به نیمه شبی با خدا صفا کردن/زبان حال گشودن ز دل دعا کردن/تمام لذت عالم نمیرسد قدرش/به یک دقیقه مناجات با خدا کردن/