????در صورتی که در سایت فاقد اکانت هستید می توانید - از این طریق عضو شوید
نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5






Threaded View

  1. Top | #3


    تاریخ عضویت
    اسفند 1389
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.37
    نوشته ها
    1,804
    تشکر کرده
    559
    Blog Entries
    1
    نظام برادری در تعالیم اهل بیت
    یکی از مهم*ترین آموزه*های قرآن و اهل بیت برقراری «نظام برادری» در میان شیعیان خویش می*باشد. خداوند متعال در قرآن به صراحت اهل ایمان را برادر می*نامد و می*فرماید:«انما المومنون اخوه» به درستی*که مومنان برادر هستند. قانونی که باید در میان شیعیان حکم فرما باشد؛ قانون برادری است.رفتارها و حرکات و تعاملات افراد جامعه شیعی باید بر اساس برادری باشد. در این «نظام» هرکسی باید وظیفه خویش را نسبت به برادرش بداند و همیشه در تعاملات اجتماعی خویش باید تلاش بنماید که از ادای این وظیفه باز نماند؛ چرا که در این صورت از واجبی از واجبات الهی سر باز زده است و در پیشگاه خداوند باید پاسخ گو باشد.این وظایف فقط در حوزه مالی نیست. محدوده این وظایف بسیار وسیع می*باشد و در تمام شئونات زندگی جاری و ساری است. غفلت از «نظام برادری» که همان سنت نبوی است باعث شده است که ما شیعیان گنجینه ای ارزشمند را از دست بدهیم و به جای آن از اصطلاحات وارداتی مانند «سبک زندگی» و یا «حقوق شهروندی» استفاده نماییم.که این واژگان اگر چه ظاهری زیبا دارند؛ ولی در حاق خود با آن چیزی که وظایف برادران شیعه نسبت به یکدیگر هست بسیار متفاوت است. در اصطلاح «سبک زندگی» از سنت پیامبر عدول نموده*ایم. بزرگان شیعه همواره تاکیدشان بر سنت نبوی بوده و می*باشد. سنت نبوی علاوه بر اینکه از ارزش ذاتی برخوردار است؛ تنها راهی است که باید در مسیر زندگی طی نمود و در روایات اهل بیت علیهم السلام چیزی که غیر از سنت نبوی باشد را «بدعت» فرمودند.لذا چیزی غیر از سنت نبوی قابل تصور نیست و در اصطلاح «حقوق شهروندی» از برادری بین شیعیان عدول نموده ایم و به جای رسیدگی به «وظایف» دنبال «حقوق» هستیم. هر چند این دو لازم و ملزوم هستند. اگر در جایی حقی باشد در مقابل وظیفه ای هم خواهد بود. اما در جایی که دنبال وظیفه هستیم ناخود آگاه دنبال ادای آن هستیم.اما هنگامی که از حقوق سخن می*گوییم ناخود آگاه طلبکار هستیم. در اولی روحیه ادای وظیفه در جامعه دمیده می*شود و هر کس را نسبت به برادرش در موضع قصور نشان می*دهد. و در دومی هرکسی دنبال مطالبه حق خویش است و اطرافیان را بدهکار خویش فرض می*کند. چرا که نظام فکری او بر اساس مطالبه شکل گرفته است.
    دور بودن از تعالیم اهل بیت، فقط باعث انحراف در اعتقادات نمی*شود. بلکه جدایی از مسیر صحیح زندگی را نیز به همراه می*آورد.
    به ازای هر حق برادر، پانصد سال توقف لازم است
    انجام وظایف نسبت به برادران مومن و رعایت حقوق ایشان از شرایط ایمان است و تخلف از آن در اصل ایمان متخلف خلل وارد می*سازد. یونس بن ظبیان مى‏گوید:
    امام صادق (ع) به من فرمود: «اى یونس از خدا بترسید و به پیامبر او ایمان بیاورید. عرض کردم: به خدا و رسولش ایمان آورده‏ایم، پس فرمود: شریعت آسان محمدى عبارت است از برپاداشتن نماز و دادن زکات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج خانه خدا و اطاعت کردن از امام و اداى حقوق برادر دینى، همانا هر کس حقى از مؤمنى را ندهد، خداوند او را در قیامت پانصد سال روى پایش ایستاده نگه مى‏دارد بگونه‏اى که از عرق او رودها جارى شود، آن گاه ندا دهنده‏اى از سوى خدا ندا دهد که این شخص ستمگرى است که حق خدا را نداده است، مى‏گوید: این شخص چهل سال سرزنش مى‏شود و سپس به جهنم افکنده مى‏گردد.»
    واضح است که عبارت حقوق برادران دینی بسیار وسیع تر است از مسائل اقتصادی، و مالی و امورات بسیاری را شامل می*شود.
    بر همه عایشه های امروز لعنت

  2. تشکر شده توسط :

    Yaser.76 (جمعه 20 دی 92)


کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •