نظام برادری در تعالیم اهل بیت
یکی از مهم*ترین آموزه*های قرآن و اهل بیت برقراری «نظام برادری» در میان شیعیان خویش می*باشد. خداوند متعال در قرآن به صراحت اهل ایمان را برادر می*نامد و می*فرماید:«انما المومنون اخوه» به درستی*که مومنان برادر هستند. قانونی که باید در میان شیعیان حکم فرما باشد؛ قانون برادری است.رفتارها و حرکات و تعاملات افراد جامعه شیعی باید بر اساس برادری باشد. در این «نظام» هرکسی باید وظیفه خویش را نسبت به برادرش بداند و همیشه در تعاملات اجتماعی خویش باید تلاش بنماید که از ادای این وظیفه باز نماند؛ چرا که در این صورت از واجبی از واجبات الهی سر باز زده است و در پیشگاه خداوند باید پاسخ گو باشد.این وظایف فقط در حوزه مالی نیست. محدوده این وظایف بسیار وسیع می*باشد و در تمام شئونات زندگی جاری و ساری است. غفلت از «نظام برادری» که همان سنت نبوی است باعث شده است که ما شیعیان گنجینه ای ارزشمند را از دست بدهیم و به جای آن از اصطلاحات وارداتی مانند «سبک زندگی» و یا «حقوق شهروندی» استفاده نماییم.که این واژگان اگر چه ظاهری زیبا دارند؛ ولی در حاق خود با آن چیزی که وظایف برادران شیعه نسبت به یکدیگر هست بسیار متفاوت است. در اصطلاح «سبک زندگی» از سنت پیامبر عدول نموده*ایم. بزرگان شیعه همواره تاکیدشان بر سنت نبوی بوده و می*باشد. سنت نبوی علاوه بر اینکه از ارزش ذاتی برخوردار است؛ تنها راهی است که باید در مسیر زندگی طی نمود و در روایات اهل بیت علیهم السلام چیزی که غیر از سنت نبوی باشد را «بدعت» فرمودند.لذا چیزی غیر از سنت نبوی قابل تصور نیست و در اصطلاح «حقوق شهروندی» از برادری بین شیعیان عدول نموده ایم و به جای رسیدگی به «وظایف» دنبال «حقوق» هستیم. هر چند این دو لازم و ملزوم هستند. اگر در جایی حقی باشد در مقابل وظیفه ای هم خواهد بود. اما در جایی که دنبال وظیفه هستیم ناخود آگاه دنبال ادای آن هستیم.اما هنگامی که از حقوق سخن می*گوییم ناخود آگاه طلبکار هستیم. در اولی روحیه ادای وظیفه در جامعه دمیده می*شود و هر کس را نسبت به برادرش در موضع قصور نشان می*دهد. و در دومی هرکسی دنبال مطالبه حق خویش است و اطرافیان را بدهکار خویش فرض می*کند. چرا که نظام فکری او بر اساس مطالبه شکل گرفته است.
دور بودن از تعالیم اهل بیت، فقط باعث انحراف در اعتقادات نمی*شود. بلکه جدایی از مسیر صحیح زندگی را نیز به همراه می*آورد.
به ازای هر حق برادر، پانصد سال توقف لازم است
انجام وظایف نسبت به برادران مومن و رعایت حقوق ایشان از شرایط ایمان است و تخلف از آن در اصل ایمان متخلف خلل وارد می*سازد. یونس بن ظبیان مىگوید:
امام صادق (ع) به من فرمود: «اى یونس از خدا بترسید و به پیامبر او ایمان بیاورید. عرض کردم: به خدا و رسولش ایمان آوردهایم، پس فرمود: شریعت آسان محمدى عبارت است از برپاداشتن نماز و دادن زکات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج خانه خدا و اطاعت کردن از امام و اداى حقوق برادر دینى، همانا هر کس حقى از مؤمنى را ندهد، خداوند او را در قیامت پانصد سال روى پایش ایستاده نگه مىدارد بگونهاى که از عرق او رودها جارى شود، آن گاه ندا دهندهاى از سوى خدا ندا دهد که این شخص ستمگرى است که حق خدا را نداده است، مىگوید: این شخص چهل سال سرزنش مىشود و سپس به جهنم افکنده مىگردد.»
واضح است که عبارت حقوق برادران دینی بسیار وسیع تر است از مسائل اقتصادی، و مالی و امورات بسیاری را شامل می*شود.
بر همه عایشه های امروز لعنت