دلالت آیه اکمال
مولف این مقاله در اثناء نوشتار خویش به بررسی دلالت آیه اکمال می*پردازد. وی مدعی است که آیه اکمال دلالتی بر اعلام خلافت و ولایت حضرت علی علیه*السلام ندارد وی می*نویسد:
«آیات قبل و بعد از آیه فوق موید این معنی است که خداوند پیامبر را موظف می*کند هر آنچه بر او نازل می*شود، بی*کم*وکاست، ابلاغ کند و در این میان هیچ پیشامد و گزندی وی را از انجام رسالت باز ندارد و بر طغیان و مخالفت و سرکشی کافران اندوهگین نباشد. پس، از سیاق آیات چنین به*نظر می*رسد نعمتی که تمام شده است، همان وحی خداوندی (قرآن) و تحقق عینی آن (اسلام) باشد. یعنی اکنون که وحی بدون هیچ نقص و گزندی به مردم ابلاغ شده است، نعمت بر ایشان تمام است.»
ادعای نویسنده مبنی بر این*که نعمتی که تمام شده است. اتمام آیاتی است که باید بر پیامبر نازل می*شده است. بی*اساس است زیرا لازمه این ادعا این است که این آیه آخرین آیه*ای باشد که بر پیامبر نازل شده باشد و دیگر هیچ آیه*ای نازل نشده باشد. مدعی باید با دلیل اثبات کند که این آیه آخرین آیه*ای است که بر پیامبر نازل شده است. بعد از این*که این ثابت شد باید دلیل بیاورد که موضوع اتمام نعمت و اکمال دین اتمام آیات است. باید گفت مولف دانشمند! در هیچ*یک از دو مقام دلیلی را اقامه نکرده و تنها به ادعای سیاق بسنده کرده است. این در حالی است که:
1-در این*که آخرین آیه ناز ل شده بر پیامبر چه آیه*ای است اجماعی وجود ندارد. آیات و سوره*های مختلفی را به*عنوان آخرین آیات و سوره*ها بیان کرده*اند.
2-طبق بعضی از روایات شیعه و عامه بعضی از آیات بعد از واقعه غدیر نازل شده است. مانند «سأل سائل بعذاب الواقع للکافرین لیس له دافع» که همان جریان مردی است که از خداوند خواست که اگر انتصاب خلافت و ولایت علی علیه*السلام از جانب اوست از آسمان سنگی بفرستد و او را هلاک کند.
بنابراین هنگامی که مدعی نمی*تواند برای ادعای خویش دلیل بیاورد و دلایلی برخلاف مدعای او موجود است. بطلان و ضعف گفتار او بر عاقلان نمایان می*شود گمان بر این است که نویسنده دانشمند! این سطور، برای یک*بار هم آیات قرآن را ندیده است. قبل و بعد از آیه اکمال ارتباطی با مدعای او که از آن تعبیر به سیاق نیز می*کند ندارد. در آیه 2 سوره مائده و نه در آیات 4 به بعد این سوره سخنی از لزوم ابلاغ بی*کم و کاست قرآن نیست. تا بتوان به وسیله سیاق آیات نتیجه گرفت که نعمتی که تمام شده است همان وحی است! ابدا چنین سیاقی در این آیات وجود ندارد. گذشته از بودن یا نبودن چنین سیاقی باید گفت که سیاق ضعیف*ترین قرینه است. اگر هم باشد نمی*تواند با قرینه*های محکم و استوار دیگر معارضه کند. در اینجا قرینه*های بسیاری در درون خود آیه موجود است. که به ما می*فهماند که موضوع اکمال دین اتمام نزول آیات نیست. مانند جمله الیوم یئس الذین کفروا من دینکم. به راستی آن امیدی که به یأس مبدل شد چه بود؟ این قرینه*ای بسیار مهم است. زیرا امید کافران برای چیره شدن بر اسلام بودن یا نبودن چند آیه نبود. اگر چند حکم فقهی در اسلام کم یا زیاد شود تاثیری در امید یا یأس دشمن نخواهد داشت. قرآن کریم امید دشمنان را در تسلط و نفوذ در امر رهبری امت اسلامی معرفی می*کند (بقره 121) بنابراین، این امید کفار وقتی به یأس مبدل می*شود که احکام و اتقانی در امر رهبری امت اسلامی صورت پذیرفته باشد والا یأس بی*معناست. بنابراین این قرینه*ای بسیار قوی است بر این*که موضوع اکمال دین و اتمام نعمت مرتبط با بحث رهبری جامعه است نه اتمام آیات قرآن. قرینه بسیار مهم دیگر وجود خبر غدیر است. این واقعه مهم تاریخی قابل انکار نیست. طرق آن بسیار زیاد است. متواتر بودن خبر غدیر کلمه*ای است که یارای بیان واقعیت را ندارد زیرا غدیر مافوق تواتر است و مورد اتفاق عامه و خاصه است. و با توجه به خبر غیرقابل انکار غدیر اکمال دین برای نصب الهی حضرت امیرالمومنین است. درباره سند خبر غدیر و دلالت آن مرحوم علامه امینی و میر حامد حسین در کتاب*های الغدیر و عبقات مفصلا سخن گفته*اند. اینجا نمی*توان تمام آن بحث*ها را آورد. بسیار عجیب است مولف دانشمند که اصرار بر استدلال به وقایع تاریخی دارد چشمان مبارک ایشان در صفحات تاریخ واقعه*ای به عظمت غدیر را ندیده است؟ یا شاید خبر متواتر غدیر را جعلی می*داند؟ که اگر غدیر با این استحکام و اتقان سند جعلی باشد؛ در عالم هستی هیچ خبر صادقی وجود ندارد. کور باد چشمی که توان دیدن نور غدیر را ندارد. و شکسته باد دست و قلمی که برای کتمان غدیر می*نگارد. بنابر آنچه گذشت: آیه اکمال دین مربوط به غدیر و برای
نصب الهی حضرت امیرالمومنین به مقام خلافت ولایت*الهی است و کمال دین و اتمام نعمت همان ابلاغ ولایت علی علیه*السلام است و این آیه تعارضی با وقایع تاریخی وآیاتی دیگر از جمله «شاورهم فی الامر»ندارد.

(از این مقاله به*دلیل کمبود جا بخش کمی حذف شده است که از نویسنده محترم پوزش می*خواهیم.)