سر سجده بر حجت خدا
خداوند متعال فرشتگان را دستور داد تا بر جانشین و حجت خویش بر روی زمین سجده کنند به دلیل تعظیم آدم در حالی که حقیقتی را از چشمان ایشان پنهان داشت آن حقیقت این بود که خداى تعالى ارواح حجج الهى را در صلب آدم قرار داده بود. پس آن سجود براى خداى تعالى، عبودیّت؛ و براى آدم طاعت؛ و براى آنچه در صلب آدم قرار داشت، تعظیم و تکریم بود.
ابلیس غائب از دیده*اش را منکر شد
امّا ابلیس به جهت حسد به آدم، از سجده به او خوددارى کرد، زیرا خداوند ارواح حجج الهى را در صلب آدم قرار داده بود، نه در صلب او و به خاطر این حسد و خوددارى کافر شد و به واسطه نافرمانى از فرمان پروردگارش فاسق گردید و از جوار رحمتش مطرود و ملعون گردید و رجیم نامیده شد و این همه به خاطر آن بود که منکر «غیبت» گردید و دلیلش در امتناع از سجده بر آدم این بود که گفت: «من از او بهترم، مرا از آتش آفریدى و وى را از خاک» (2)
ابلیس آنچه را که از دیده*اش نهان بود را منکر شد و آن را باور نکرد و در مقابل خدا به همان ظاهری که می*دید احتجاج کرد. او فقط جسد آدم را می دید و منکر آن شد که آدم حامل انوار مقدس حجج الهی است، این درحالی بود که آدم قبله ملائکه گشت به خاطر انواری که در صلب او نهاده بودند از این رو ابلیس نتوانست ایمان به غیب بیاورد.
ایمان آورندگان به حضرت مهدی مانند ملائکه هستند
ایمان آورندگان به امام غائبی که از دیدگان مستور است. چنان به او ایمان دارند که ظهور و غیبت برای ایشان تفاوت نمی*کند مانند فرشتگانی هستندکه حق تعالی را در سجده بر آدم اطاعت کردند و همانگونه که ظاهر خلقت گلی آدم مانع اطاعت فرشتگان نشد ظاهر غیبت امام دوازدهم مانع از این نشد که ایمان داشته باشند که او هست و مانند خورشید پشت ابر می*تابد.
منکرین امام زمان مانند ابلیس فکر می*کنند
کسانی که به ظاهر امر استدلال می*کنند و ندیدن آخرین حجت خداوند را دلیل بر عدم وجود او می*گیرند و همواره می*گویند اگر هست پس کجاست؟ اگر مهدی عجل الله فرجه بود باید او را می*دیدیم حال که او را نمی*بینیم پس نمی*توانیم به اعتقاد پیدا کنیم مانند ابلیس هستند که از سجده بر آدم سر پیچی کرد و «ابی و استکبر و کان من الکافرین»
پی نوشت ها:
**برگرفته از کمال*الدین صدوق ج 1 ص 26
1. الکافی ج 1 ص 179 باب أن الأرض لا تخلو من حجة ...
2. اعراف آیه 12