در شب معراج خداوند عزوجل سفارش امیر المومنین علیه السلام را به پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمود.



از علی بن ابی طالب علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علی وآله وسلم فرمودند:
شبی که به آسمان برده شدم وپس از آنجا به((سدره المنتهی))رفتم،مقابل پروردگارم عزوجل قرار گرفتم.پس خداوند فرمود:ای محمد!
گفتم:لبیک وسعدیک!ای پروردگارم.
فرمود:آفریدگانم را امتحان نمودم.کدام یک ازآنها از تو نسبت به دیگران فرماندارتر است؟
گفتم:ای پروردگارم،علی.
گفت:راست گفتی ای محمد،آیا جانشینی برخود برگزیده ای که ازجانب تو ادای وظیفه کندوازکتاب من بداند آنچه را که بندگانم نمی دانند؟
من جواب دادم:پروردگارا!توبرایم انتخاب کن که برگزیده ی تو،برگزیده ی من هم هست.
خداوند فرمود:همانا علی علیه السلام را به جانشینی تو برگزیدم،پس اورا برای خود وصی وجانشین قرارده،ومن علم وحلم خود را به اوعطا نمودم وحتما"اوست امیرالمومنین وکسی قبل از او به این مقام نرسید وبعد از آن هم برای احدی نخواهد بود.
ای محمد!علی رایت وپرچم هدایت است و امام هرکسی که مطیع من است واو نور اولیا من وکلمه ای است که پرهیزکاران را به آن ملتزم نموده ام،هر که اورا دوست دارد،مرا دوست داشته وهر که اورا دشمن دارد مرا دشمن داشته است،پس ای محمد،اورا به این مطالب بشارت ده.
سپس حضرت محمد صلی الله علیه وآله ادامه دادند:من به پروردگارم گفتم:پروردگارا!به او این مطالب را بشارت دادم،پس علی علیه السلام گفت:من بنده خدا ودر قبضه قدرت او هستم،اگر بخواهد،مرا به گناهانم عقاب کند وبر من ستم نکندو اگر وعده ی خود را بر من تمام کند،در هر صورت مولای من است!پس گفتم:پروردگارا!قلبش را روشن گردان وبهار قلب اورا ایمان به خودت قرارده!
خداوند پاسخ داد:ای محمد!این امر را برای او محقق کردم غیر از این که اورا دارای بلایی مختص به خود است که هیچ کدام از دوستانم را به آن مبتلا ننموده ام.
پس گفتم:پروردگارا!برادرم وهمراهم(را دریاب!)
خداوند فرمود:در علم من گذشته است که مورد امتحان وابتلا قرار گیرد،اگر علی علیه السلام نبود،حزب من واولیای من واولیای پیامبران من شناخته نمی شدند.




مدینه المعاجز،ج2،ص423ح652به نقل از موفق بن احمد در مناقب خوارزمی،ص215
بحارالانوار،ج40،ص13،ح28،ج24،ص 176،ح6،وج ص55،ح2،وج38،ص116،ح36،56