و نيز نقل کردهاند که عايشه در حجرهاي که رسول اللَّه صلي الله عليه وآله وسلم و ابوبکر مدفون بودند به سر ميبرده [و قهراً کنار قبرها نماز و دعا ميخوانده] تا اينکه عمر را در آنجا دفن کردند پس از دفن عمر، عايشه بين قبرها و خودش ديواري بنا کرد [10] و از عايشه نقل کردهاند که گفت:
هميشه در حجره مقنعه و پوشيهام را بر ميداشتم «صورتم را باز ميگذاشتم» و به لباس کم اکتفا ميکردم تا اينکه عمر را دفن کردند، پس از دفن عمر دائماً خودم را به لباس محفوظ ميداشتم [روسري و پوشيه ولباسم را به طور کامل ميپوشيدم] تا وقتي که بين خودم وبين قبور ديواري بنا کردم. [11] .
همچنين احمد حنبل نقل کرده که عايشه گفت:
هنگامي که داخل حجرهام که رسول اللَّه و پدرم در آن دفن شده بود، ميشدم، لباسم را در ميآوردم و ميگفتم اينها شوهرم و پدرم ميباشند ولي آنگاه که عمر با آنها دفن شد، پس به خدا قسم داخل حجرهام نشدم مگر اين که لباسم را به خودم ميپيچيدم به خاطر حيا از عمر. [12] .
از اين قضيه که خود اهل تسنّن نقل کردهاند معلوم ميشود عايشه زائر تمام وقت قبور بوده است، چون زيارت، حضور عند المزور يعني حضور در کنار قبر است و معلوم ميشود نماز و عبادت نزد قبر شرک و نامشروع نيست و اينکه عايشه ديوار کشيده به خاطر اين بوده که عمر نامحرم بود و عايشه نميتوانست آزادانه و بدون حجاب زندگي کند.
البته عمر تا زنده بود نامحرم بود و بر عايشه لازم بود خود را از او بپوشاند نه بعد از مردن و دفن شدن او، و اين کار عايشه مبناي شرعي نداشته و ندارد و زن بايد از مرد نامحرم زنده شرم و حيا کند و خود را بپوشاند.
همچنين در صحيح بخاري [13] است که:
حسن بن حسن بن علي عليهما السلام، از دنيا رفت، زن او خيمهاي روي قبر او زد و تا يکسال آن خيمه سر پا بود، پس از يک سال خيمه برچيده شد سپس شنيدند، ندا دهندهاي ندا داد که آيا گمشدهشان را يافتند؟ ندا دهنده ديگري پاسخ داد، بلکه نا اميد شدند، پس بازگشتند.
از اين روايت معلوم ميشود که درصدر اسلام حتي يک زن، آن هم از نزديکان رسول اللَّهصلي الله عليه وآله وسلم به مدت يک سال شبانه روز در کنار قبر و روي قبرستان به سر برده و آن را حرام نميدانسته و صحابه و خلفا نيز او را نهي نکردهاند.
در هر حال راجع به جواز زيارت اهل قبور براي زنها، گذشته از آنچه بيان شد، و اکثر اهل سنّت خود نوشته و پذيرفتهاند، هم اکنون همه مسلمانان شاهد هستند که زنان مانند مردان به زيارت قبر رسول اللَّهصلي الله عليه وآله وسلم مشرّف ميشوند، به زيارت قبر حضرت زهراعليها السلام در مسجد النّبي صلي الله عليه وآله وسلم در کنار حجره آن حضرت و در روضه مبارکه ميروند و در زمان فعلي (سال 1382 ه ش) شبانه روز دو نوبت مسجد و قسمتي از روضه مبارکه را براي زيارت زنها اختصاص ميدهند و حتي زنان غير شيعه ظاهراً دو خليفه را نيز زيارت ميکنند و براي آنها زيارتنامه ميخوانند، همچنين زنان شيعه وسنّي به طور مرسوم و متعارف و بدون هيچ شک و شبههاي براي زيارت قبور ائمه بقيععليهم السلام و ساير مدفونين در قبرستان بقيع پشت بقيع حاضر و مانند مردها زيارت ميخوانند. همچنين به زيارت شهداي احد ميروند.
علی زیباترین نام جهان است علی ذکر لب صاحب زمان است
به کوری دو چشم اهل انکار فقط حیدر امیرالمومنین است