منابع عامه در این باره سکوتی مرگبار را پیش گرفته اند و حد اکثر سانسوری را که توانسته اند؛ در این خصوص به کار برده*اند که بررسی کتب عامه و چرایی کیفیت نقل*های ایشان درباره احراق بیت ریحانه النبی را مفصلا به بحث خواهیم کشید. اما تذکر این نکته مهم است که علما و بزرگان شیعه در مواجهه با مخالفین در مواقع مناظره و بحث و گفت و گو، به حدا قل*هایی که در کتب عامه آمده است بسنده می*کردند که این طبیعت هر مناظره ای است. زیرا در مناظره همیشه طرفین دعوا از حداقل هایی که مورد اتفاق طرفین است استفاده می*کنند.


در کتب عامه با اهداف مغرضانه – در آینده بحث خواهد شد- فقط به نقل تهدید به احراق بیت نبوت بسنده کرده اند و طبیعی است که علمای شیعه با همین مقدار از نقل کتب عامه به بحث و اثبات مظلومیت حضرت زهرا (س) و در نتیجه حقانیت حضرت علی (ع) بپردازند. از این رو برخی گمان کرده اند که اعتقاد به احراق بیت نبوت در حالی که ریحانه پیامبر در پشت در ایستاده است از منظر شیعه مورد تردید است.