نسلی که بنی امیه تربیت کرد هم عاشق قرآن و هم بزرگ*ترین دشمن آن بودند
در نتیجه این اقدامات، بنی امیه توانست نسلی را تربیت کند که علاقه*مند و عاشق قرآن ولی در عین حال، بزرگترین دشمن قرآن بود. نسلی که بر تلاوت قرآن بسیار مصر بود؛ اما در کشتن و غارت مسلمانان و دست درازی به ناموس ایشان در خود شکی راه نمی*داد. جنایات بسر بن ارطاه در حجاز و کشتار او نمونه*ای از آدم*کشی*ها و جنایات تربیت شدگان اموی است.

یکی از عجیب*ترین جنایات بسر بن ارطاه سر بریدن فرزندان خردسال است. معاویه بن ثعلبه گوید: چون کار حکومت براى معاویة بن ابى سفیان استوار و پا بر جا شد، بسر بن‏ ارطاة را براى پى‏جویى و دستگیرى شیعیان على بن ابى طالب (ع) بسوى حجاز گسیل داشت. آن روزها عبید اللَّه بن عبّاس بن عبد المطّلب والى مکه بود. بسر بدنبال او گشت ولى بر وى دست نیافت و با خبر شد که او داراى دو پسر بچه (به نام*هاى قثم و عبدالرّحمن یا سلیمان و داود) است.

در جستجوى آن دو برآمد تا آن دو طفل بی گناه را پیدا کرد و آن دو را از جایى که بودند گرفت و بیرون آورد و آن دو کودک دو زلف پیچان مثل دو دانه مروارید در جلو سر داشتند - و دستور داد تا آن دو را سر بریدند. این دو طفل بی گناه را به گناه محب علی بودن مانند مرغی سر بریدند، این خبر به مادرشان رسید، نزدیک بود جان از پیکرش بیرون رود (3).