ردّ الشمس اعتقاد تمام مسلمین است

نکته جالب توجه و درخور نظر این است که حتی منابع اهل عامه نیز این روایت را به سند های مختلف ذکر کرده اند و خیلی از بزگان مخالفین این واقعه را قبول کرده اند هرچند بعضی بر انکار این قضیه اصرار دارند. خورشید را چه باک اگر همه اهل زمین کور باشند؟ آیا چیزی از نور خورشید کم می شود؟ اگر کسی چشمان خود را ببندد و منکر نور خورشید شود؛ انکارش خورشید را خاموش می کند؟ آیا جز این است که هرکس چشم خویش را باز کند نور خورشید را می یابد؟

جمع بسیار ی از حفّاظ و ثقات مخالف این روایت را نقل کرده اند. بعضی از ایشان این حدیث را صحیح خوانده اند و برخی دیگر آن را حسن شمرده اند(11) هر چند بعضی دیگر آن را تکذیب کرده اند، علامه امینی در الغدیر می نویسد: « بعضی از ایشان به شدت این حدیث را منکر شده اند و این چهار نفر منکر حمل کننده روح خبیث اموی هستند که عبارتند از: ابن حزم ابن الجوزي، ابن تيمية، ابن كثير» و ایشان ادامه می دهد که برخی از اکابر ایشان تالیفاتی جداگانه در باره رد الشمس نگاشته اند من جمله:

1. أبو بكر الوراق، کتابی دارد به اسم «من روى ردّ الشمس».
2. أبو الحسن شاذان الفضيلي، رساله ای دارد در طرق حدیث ردّ الشمس و قسمتی از آن الحافظ السيوطي في ( اللئالي المصنوعة ) 2 ص 175 نقل کرده است.
3. أبو القاسم الحاكم ابن الحداد الحسكاني النيسابوري الحنفي

البته کسانی که در این باره تالیفات دارند خیلی بیشتر از این مقدار است، در اینجا این سه بزرگ اهل عامه به عنوان نمونه ذکر شده است. ردّ الشمس فقط منحصر به زمان پیامبر نیست در زمان امیر المومنین بار دیگر این اتفاق افتاد و به دعای حضرت امیر المومنین خورشید بازگشت (12) تا دلیلی باشد بر وصایت و خلافت بلافصل آن حضرت تا حجت بر همه بینندگان و شنوندگان تمام باشد و کسانی که غیر از وصی رسول خدا را به خلافت و برگزیده اند در آخرت بر علیه خداوند حجتی نداشته باشند .

پی نوشت ها :
1. جامعه کبیره
2. جامعه کبیره
3. الكافي/ جلد1/ صفحه 201/ باب نادر جامع في فضل الإمام و صفاته‏
4. بحارالأنوار/ جلد41 / صفحه 166/ باب رد الشمس له و تكلم الشمس معه ع
5. تفسیر قمی/ سوره قمر
6. بحارالأنوار/ جلد 14/ باب قصته عليه السلام مع بلقيس ..... / صفحه 109
7. من لا يحضره الفقيه/ الشيخ الصدوق/ جلد 1/ صفحه 203
8. رسائل المرتضى/ الشريف المرتضى/ جلد 4 / صفحه 78
9. سوره احزاب/ آیه 57
10. سوره انبیاء/ آیه 69
11. الغدير/ الشيخ الأميني/ جلد 3/ صفحه 126 – 130
12. مصباح الفقيه (ط.ق)/ آقا رضا الهمداني/ جلد 2/ ق 1 / صفحه 187

به نقل از :
http://snn.ir/news-13910611047.aspx