به راستی قران پاسخش به این سوالات چیست؟ آیا قرآن هم زیارت صالحین را کفر می*داند؟ خداوند در قرآن کریم می*فرماید:

«إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ»؛ (2) قرآن اهل كتاب را به پيروى از ملّت ابراهيم امر نموده است، اما يهود، كعبه را كه بزرگ*ترين شعائر و علامات كيش آن حضرت (ع) است تعظيم ننموده و بزرگ نمي*دانستند و به مسلمانان مي*گفتند: بيت المقدّس افضل و برتر از مكّه است؛ زيرا زمينى است پاك و پاكيزه و پيغمبران از شهرها هجرت و دورى نموده به آنجا مي*آمدند، لذا درباره نادرستى گفتارشان اين آيه فرستاده شد.

محقّقا نخستين خانه‏اى كه (پايه‏اش از جانب خداى تعالى در روى زمين) براى (عبادت و بندگى) مردم نهاده شد در مكّه است؛ و اينكه مكّه را بكه ناميده براى آن است كه مردم در آنجا ازدحام نموده جاى را بر يكديگر تنگ مي*نمايند؛ مکه از بكه زاحمه گرفته شده يعنى جایی که او را بزحمت و رنج افكند، در حالى كه (بر اثر حجّ و طواف) بركت، خير و سود (ثواب و پاداش) بسيار و رهبری جهانيان است.»

کعبه؛ نخستین خانه*ای که برای عبادت خداوند بر روی زمین قرار گرفت

کعبه نخستین خانه*ای بود که برای عبادت خداوند بر روی زمین قرار گرفت. خداوند اراده فرمود که توسط طواف گرد این خانه شریف عبادت شود و مورد بندگی قرار گیرد، لذا اصل این مطلب که خداوند مکانی یا بنایی را برای عبادت کردن قرار می*دهد ریشه*ای قرآنی دارد؛ کسی نمی**تواند بگوید کعبه خانه*ای از سنگ و گل است و خداوند موجودی اشرف از این سنگ و گل است؛ پس طواف*کنندگان مشرک و کافر هستند!

زیرا خدواند خودش مکان*هایی را قرار داده است که در آن مکان*ها عبادت شود و این مکان*ها نشانه*ای از توحید هستند و جسارت به این مکان*ها نفی توحید و خروج از اسلام است. در آیه بعدی می*فرماید:

«فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمينَ (3)؛ در آن خانه آيات و نشانه‏هاى آشكار (بر قدرت و توانايى خداى تعالى) است؛ آن آيات مقام و ايستگاه ابراهيم می*باشد؛ سنگى است كه بر آن ايستاد و مردم را به حجّ دعوت نمود، يا خانه را ساخت.

به خاطر همین عظمت و بزرگوارى ابراهيم است كه مقام او را آيات قرار داده، و يا اينكه برخى از آن آيات مقام ابراهيم است و از فضائل و برتري*هاى آن خانه اين است كه هر كس در آن در آيد (از عذاب روز قيامت) ايمن و آسوده است، و براى خدا (حقّ ثابت و پا برجا) است که مردم قصد و آهنگ (زيارت و ديدار) رفتن به آن خانه کنند (براى به جا آوردن عبادات مخصوصه)؛ و آن كس را كه استطاعت و توانايى بوده بسوى آن راه يابد، و هر كس (زن يا مرد) كافر شد و نگرويد (وجوب آن را انكار نمود، يا با داشتن استطاعت اين امر واجب را ترك كرد و به آنجا نرفت) هر آينه خدا از جهانيان بى‏نياز است (به حجّ و عبادت و بندگى شما نيازمند نيست)»

در این خانه*ای که خداوند برای عبودیت و بندگی خویش قرار داده مکان*هایی را بر برخی دیگر فضیلت و برتری داده است و این مکان*ها را نشانه*ای روشن برای خویش خوانده است. قرآن تصریح دارد که این مکان*ها نشانه هستند؛ نشانه*ای به سوی خداوند. اولین نشانه را که آیه شریفه به آن تصریح می*کند مقام ابراهیم است؛ مقام ابراهیم چیست؟

باید کسانی که به جرم شرک و بدعت بودن بقاع شریفه اهل بیت آن را تخریب می*کنند بار دیگر قرآن را مرور کنند خداوند به سنگی که حضرت ابراهیم (ع) پای خویش را بر آن نهاد تا کعبه را تعمیر کند، یا مردم را به سوی حج بخواند را نشانه*ای از نشانه خود می*داند. خداوند خانه خود کعبه را از آیاتش نمی*شمرد، بلکه جای پای خلیل الله را از نشانه*های خویش می*داند.

اگر جای پای ابراهیم این مقدار ارزش دارد آیا قبر رسول خدا که اشرف و سید انبیاست نباید جایگاهی بالاتر داشته باشد؟ اگر جای پای ابراهیم بت*شکن انبیا این مقدار دارای ارزش است، و بعد از چندین هزار سال هم چنان مورد احترام است، حرم*های شریف ائمه*ای که معدن علم بوده*اند و وارث علوم انبیاء می*باشند چه مقدار ارزش دارد؟

اگر هدم مقام ابراهیم کفر است پس نابودی بقیع (بیتی ار بیوت نبی اکردم) چگونه است؟

اگر امروز کسی مقام ابراهیم را هدم کند آيا نشانه*ای از نشانه*های خدا را نابود نکرده است؟ آیا با این فعلش به خداوند کفر نورزیده است؟ اگر چنین است پس قطعا نابودکننده بقیع و کسانی که به این کار راضی هستند از دایره اسلام خارجند؛ چراکه آن جای پای یک پیامبر است و این بیتی از بیوت نبی مکرم اسلام است. اگر مقام ابراهیم سنگی است که پای ابراهیم بر روی آن قرار گرفته است، بقیع مدفن چهار امامی است که زبان از وصفشان قاصر و فهم از درکشان عاجز است؛ ائمه*ای که معدن علوم پیامبرند، وارث تمام علوم انبیاء گذشته هستند و خانه ایشان و بقاع متبرکه ایشان جایی است که ادله توحید در آن ظاهر گشته است.

خداوند در تعظیم حضرت ابراهیم این قهرمان بت شکن توحید به این اکتفا نکرده است و می*فرماید:

«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (4)؛ و (ياد آوريد) هنگامى كه خانه (كعبه) را براى همه مردم مرجع و جاى بازگشت و رو آوردن به آن (يا جاى ثواب و پاداش) و جاى ايمنى و آسودگى (براى كسى كه در آن داخل شود) گردانيديم، و (به مؤمنين) دستور داديم كه از مقام و جاى ابراهيم نمازگاه فراگرفته و برگزينيد (در آنجا دو ركعت نماز طواف به جا آوريد) و به ابراهيم و اسمعيل امر نموديم كه خانه مرا براى طواف كنندگان و دور زنندگان بگرد آن و كسانى كه در آنجا (براى عبادت و بندگى) مي*مانند و براى ركوع كنندگان و سجده كنندگان (نمازگزاران، از نجاسات و پليدي*ها و از بت*ها) پاك و پاكيزه كنيد»

آیه*ای که دلالت بر ابطال عقاید وهابی*ها دارد

خداوند به اهل قبله دستور داده است که مقام ابراهیم را محل نماز قرار دهند و مقام ابراهیم را قبله*گاه خویش قرار دهند، یعنی خداوند نمازگزاردن در آن محل شریف را برای طواف کنندگان واجب می*کند. وقتی آیه شریفه با عقائد وهابی*ها مقایسه می*شود گویی خداوند این آیه را نازل کرده است فقط برای ابطال عقیده وهابیت!

همان*هایی که می*گویند زیارت رفتن صالحان و برگزیدگان خدا شرک است و باید حرم*های ایشان تخریب شود از این آیات شریفه غافل هستند که خداوند فقط جای پای یک پیامبر را نشانه*ای از نشانه*های خودش می*داند و این جای پا را واجب کرده است که مسلمانان قبله قرار دهند و پشت آن نماز بگذارند. آیا خداوند مردم را به شرک دعوت کرده است که باید پشت مقام ابراهیم نماز بخوانند؟ یا قرآن مسلمانان را به عملی کفر آمیز فرا خوانده است ؟

اگر نماز در مقام ابراهیم شرک نیست چرا زیارت صالحانی که از نسل ابراهیم هستند شرک باشد!

حقیقت این است؛ نه خداوند به شرک خوانده نه کتاب خدا به کفر دعوت کرده، بلکه خداوند می*خواهد به ما بفهماند شما نمی*توانید مستقیم و بدون واسطه معلم توحید به صورت یکتا پرستانه من را عبادت کنید؛ باید جای پای ابراهیم بت*شکن را قبله*گاه قرار دهید آن هم در نماز که بالاترین عمل عبادی مسلمانان است و این به تصریح قرآن شرک نیست حال که نماز خواندن در مقام ابراهیم شرک نیست پس زیارت رفتن صالحانی که از نسل ابراهیم هستند شرک نیست و ساختن ابنیه برای تعظیم ایشان بر روی قبور متبرکشان عین توحید است و زیارت این حرم*های شریفه ریشه در آیات نورانی قرآن دارد؛ یعنی نه کفر است و نه شرک.

لذا عقاید وهابیت مورد نفی آیات قرآن است و این فرقه ضاله ریشه در قرآن ندارند، بلکه ریشه در اسلام امویانی دارند که همواره در طول تاریخ مهم*ترین دغدغه ایشان مبارزه با اهل بیت و بغض ایشان و نهایتا به شهادت رساندن ائمه طاهرین بود.

وهابیت مانند درختی است که ظاهری بزگ و فریبنده دارد اما ریشه*ای ندارد و با کوچک*ترین اشکال و پرسش از بین می*رود و به خاطر همین است که هیچ*گاه وهابیت برنده میادین علمی نیست و فقط و فقط پیشتاز صحنه*های خشونت، کشتار و تخریب می*باشد که نمونه آن را امروز در ترورهای انتحاری و به اعلام رسمی و با وقاحت تمام در کشتار و سرکوب شیعیان بحرین و قطیف می*توان دید. این گروه بی*ریشه در حقیقت با تخریب بقاع متبرکه بقیع مقام ابراهیم که نشانه خداوند است را منهدم کردند.

پی نوشت:
1- دائره معارف قرن بیستم فرید وجدی به نقل از ملل نحل جعفرسبحانی؛ ص 295
2- آیه 96، سوره ءال عمران
3- آیه 97، سوره ءال عمران
4- آیه 125، سوره بقره
به نقل از :
http://snn.ir/news-13910605056.aspx