نقل قول نوشته اصلی توسط farid نمایش پست ها
ب

قرآن همچنين مى‏فرمايد: A}(وَ اِذا الوُحُوشُ حُشِرَت){a؛ v}تكوير (81)، آيه 5.{v گرچه اين آيه دلالت خاصى دارد و دلالت بر حشر وحوش مى‏كند؛ اما براى متدبر اين حقيقت را مى‏رساند كه غير وحوش نيز محشور خواهند بود. بنابراين وقتى مى‏گوييم همه موجودات، بدون استثنا - به مقتضاى آيات قرآنى -
نقل قول نوشته اصلی توسط tana نمایش پست ها
روزى رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)و یارانش با هم نشسته بودند و این صحنه را تماشا مى کردند: دو گوسفند شاخ دار به شدّت با هم درگیر شده، سخت مشغول کارزار بودند. گاه شاخ به شاخ هم مى انداختند و یک دیگر را به عقب مى راندند و گاه پس از یک دور خیز، به سوى هم حمله مى کردند. جنگ و درگیرى هم چنان ادامه داشت تا آن که یکى از آن ها با شاخ خود، محکم به دیگرى زد و با همین ضربه، پیروز میدان شد. گوسفند شکست خورده فرار کرد و به سرعت از صحنه مبارزه گریخت.



پس از پایان نبرد گوسفندها، حضرت محمّد لبخندى زد که شگفتى یارانش را برانگیخت. از پیامبر پرسیدند: «اى رسول خدا! چرا خندیدید!!» پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود: «از آن گوسفند شکست خورده در شگفتم (که امروز بازنده میدان است و فرداى قیامت پیروز صحنه). به خدایى که جانم در دست اوست، در روز قیامت، خدا حق او را از گوسفند ستمکار خواهد گرفت.»
من با توجه به نقل قول هایی از فرید و tana می خوام یه نتیجه گیری کنم :

اولا اینکه با توجه به آیه قرآنی که فرید آورده حیوانات هم در قیامت حشر دارند اما اگه حساب و کتابی ندارن پس حشرشان بی دلیل می شود.
دوما روایاتی رو که دوستان آوردند مثل ذکر گفتن حیوانات تسبیح گفتن آنها و اگر ذکر نگویند شکار می شوند بدین معناست که در حد خودشان عقل و اختیار دارند اما نه مثل انسان
دلیل دیگر این است که در روایات داریم که بعضی از حیوانات ولایت امیر المومنین(ص) رو قبول کردند و بعضی قبول نکردند پس ظاهرا اختیاری وجود داشته پس اگر
اختیار باشد حساب و کتابی هم خواهد بود