من با پیشنهاد amirhosein صد در صد موافقم
امید وارم دوستان این بحث رو با جدیت ادامه بدند --بالاخص از دوستانی که توقع می ره - توجه کنید که در فضای مجازی این بحث با حیثیت دفاع از احادیث یا نیست یا خیلی کم است![]()
من با پیشنهاد amirhosein صد در صد موافقم
امید وارم دوستان این بحث رو با جدیت ادامه بدند --بالاخص از دوستانی که توقع می ره - توجه کنید که در فضای مجازی این بحث با حیثیت دفاع از احادیث یا نیست یا خیلی کم است![]()
بر همه عایشه های امروز لعنت
mahdi11 (شنبه 22 آبان 95)
مخلص Amirhossein هم هستیم.
من هم موافقم که همینطور باشه.
ای مهجت قلب مصطفی ادرکنا محبوبه ی ذات کبریا ادرکنا
با آنکه علیست رکن ما کان و یکون ای رکن علی مرتضی ادرکنا
سلام
1
آقا طه لطفا خلاصه و جمع و جور بنویسید
اینجوری از حوصله بحث خارجه
اما
مطالبو که خوندم به پیشنهاد آقا امیر حسین عزیز ان شا الله
بحث تحریف رو شروع میکنم
دیدم خیلی رفقا میگن اگه همه اخبار جعلی نباشه اکثرش..
لطفا خلاصه بفرمایید چگونه برای عزیزان یقین حاصل میشود
که حدیثی جعلی است
عقلی یا نقلی فرقی نمیکنه
1 عقل ؟
2 ستد ضعیف ؟
عرف مردم؟
قدیمی بودن ؟
نقل در کتب قدیمی؟
]قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
شیعتنا جزء منا یسووهم ما یسوءنا و یسرهم ما یسرنا
فمن اراد احدا منا فلیقصدهم فانهم الذی منه یوصل الینا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند ناراحتشان میکند آنچه ناراحتمان میکند و خوشحالشان میکند آنچه خوشحالمان میکند.
سلام
رفقا دقت کنید شما بر فرض این که روایتی
روات ضعیف بودند یا جعلی
نمیتونید نسبت جعل و کذب به حدیث بدید
1
ائمه عزیز حدیث تقیه ای گفته باشند
2
روایت معنای خاصی داشته باشه (یا به عبارت دیگه روایت متشابه باشه)
3
چون چه بسا جعل کنندگانی که راست بگن ولو در 1 مورد
4
کسانی که دشمن اهل البیت بودند اما به دلیلی در 1 حدیث نقل صحیح کردند
به دلائلی که عرض شد و شفقتی که الله تعالی نسبت به مخلوقات خود دارد
در رسیدن دین
اکثر روایات شیعه صحیح یا دارای قرینه ی دال بر صحت هستند
جای اینکه این همه بحث کنیم
اگه بریم تو مرحله عمل و روایت خوندن
چه بسا اصلا این مشکلاتی که فرمودید پیش نیاد
به نظرم مطالب اتمام حجت میکنه
هر کی میخاد قبول کنه
هرکی میخاد..
]قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
شیعتنا جزء منا یسووهم ما یسوءنا و یسرهم ما یسرنا
فمن اراد احدا منا فلیقصدهم فانهم الذی منه یوصل الینا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند ناراحتشان میکند آنچه ناراحتمان میکند و خوشحالشان میکند آنچه خوشحالمان میکند.
سلام
رفقا دقت کنید شما بر فرض این که روایتی
روات ضعیف بودند یا جعلی
نمیتونید نسبت جعل و کذب به حدیث بدید
1
ائمه عزیز حدیث تقیه ای گفته باشند
2
روایت معنای خاصی داشته باشه (یا به عبارت دیگه روایت متشابه باشه)
3
چون چه بسا جعل کنندگانی که راست بگن ولو در 1 مورد
4
کسانی که دشمن اهل البیت بودند اما به دلیلی در 1 حدیث نقل صحیح کردند
به دلائلی که عرض شد و شفقتی که الله تعالی نسبت به مخلوقات خود دارد
در رسیدن دین
اکثر روایات شیعه صحیح یا دارای قرینه ی دال بر صحت هستند
جای اینکه این همه بحث کنیم
اگه بریم تو مرحله عمل و روایت خوندن
چه بسا اصلا این مشکلاتی که فرمودید پیش نیاد
به نظرم مطالب اتمام حجت میکنه
هر کی میخاد قبول کنه
هرکی میخاد..
]قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
شیعتنا جزء منا یسووهم ما یسوءنا و یسرهم ما یسرنا
فمن اراد احدا منا فلیقصدهم فانهم الذی منه یوصل الینا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند ناراحتشان میکند آنچه ناراحتمان میکند و خوشحالشان میکند آنچه خوشحالمان میکند.
پسر جون اگه راوی جعلی باشه که حتما روایت جعلیه این که میگی نمی شه جعلی باشن خیلی خنده دارهنوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
![]()
![]()
![]()
خب ائمه تقیه ای گفتن و کذابین ه جعلی گفتن این که دلیل نشدنوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
اینم که بعضی از اونها متشابه باشن یعنی چی ؟؟؟ تازه این وقتی که ما مطمئن با شیم از معصوم رسیده بعدش می گیم این متشابه یا نیست نه وقتی که هنوز مطمئن نیستیم که جعلیه یا نهنوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
واقعا به خاطر این دلیلت از ته دل خندیدم پسر جون لاقل یک مورد صحیح با شه دیگه چه صیغه ای هستش این دلیل می شه برای اعتماد کردن بابا تو دیگه کی هستینوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
اگه حتی یه مورد حدیث جعلی هم داشته باشه قابل اعتماد نیست چه برسه به اونجایی که 99 درصدش جعلی باشه 1 درصدش درست
بگذریم خیلی خندیدم با این جوابت
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهم صل علی محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین
من یک سوال از شما دارم: فرض کنید که در زمان امام رضا(علیه السلام) زندگی می کردید. یک روز یکی از همسایگان شما، که فرد موثقی هم نیست (به این معنی که سابقه دروغ گفتن داره) برای شما یک حدیث از امام رضا(علیه السلام) نقل می کنه. فرض کنید که شما دسترسی به امام رضا(علیه السلام) هم دارید، یعنی می توانید خدمت امام(علیه السلام) مشرف شوید و هر سوالی که بخواهید از امام(علیه السلام) بپرسید.پسر جون اگه راوی جعلی باشه که حتما روایت جعلیه این که میگی نمی شه جعلی باشن خیلی خنده داره
حالا سوال من از شما اینه که با این حدیثی که از همسایتون شنیدید، چه کار می کنید؟ آیا چون راوی فرد موثقی نبوده، حدیث رو حدیث جعلی می دونید؟ یا اینکه حدیث رو خدمت امام رضا(علیه السلام) می برید و در مورد صحت مطالب حدیث از امام(علیه السلام) سوال می کنید؟
بله، حقیقت اینه که در طول تاریخ، اصحاب ائمه اطهار(صلوات الله علیهم اجمعین) با این مشکلی که شما مطرح کردید رو برو بوده اند و برای همین هم بود که کتابهای حدیثشون رو به ائمه(صلوات الله علیهم اجمعین) عرضه می کردند و ائمه(ص) هم کتابهای حدیثی اصحاب رو تصحیح می کردند. إن شاء الله به زودی طبق قولی که داده بودیم، مطالبی رو از کتابهای "رجال کشی" و "رجال نجاشی" در تاپیک "تاریخ احادیث شیعه" قرار می دم که متوجه شوید ائمه(ص) چه تدابیری رو برای حفظ احادیث انجام داده اند.
نوشته است:
فقا دقت کنید شما بر فرض این که روایتی
روات ضعیف بودند یا جعلی
نمیتونید نسبت جعل و کذب به حدیث بدید
پسر جون اگه راوی جعلی باشه که حتما روایت جعلیه این که میگی نمی شه جعلی باشن خیلی خنده داره (خب اگه جاعل اونقدر نفهمه که
اگه هر چی بگه دروغه دیگه چه منفعتی براش داره)
mohhammad$adeq نوشته است:
ائمه عزیز حدیث تقیه ای گفته باشند
خب ائمه تقیه ای گفتن و کذابین ه جعلی گفتن این که دلیل نشد
(این باشه
mohhammad$adeq نوشته است:
روایت معنای خاصی داشته باشه (یا به عبارت دیگه روایت متشابه باشه
اینم که بعضی از اونها متشابه باشن یعنی چی ؟؟؟(یعنی معنا حدیث خلاف ظاهر باشه)تازه این وقتی که ما مطمئن با شیم از معصوم رسیده بعدش می گیم این متشابه یا نیست نه وقتی که هنوز مطمئن نیستیم که جعلیه یا نه
(قبلش اثبات صدور کردم)
mohhammad$adeq نوشته است:
چون چه بسا جعل کنندگانی که راست بگن ولو در 1 مورد
4
کسانی که دشمن اهل البیت بودند اما به دلیلی در 1 حدیث نقل صحیح کردند
واقعا به خاطر این دلیلت از ته دل خندیدم پسر جون لاقل یک مورد صحیح با شه دیگه چه صیغه ای هستش این دلیل می شه برای اعتماد کردن بابا تو دیگه کی هستی
(منظور اینه که به دلیل این احتمال قطعا نمیشه نسبت جعل بدن)
اگه حتی یه مورد حدیث جعلی هم داشته باشه قابل اعتماد نیست چه برسه به اونجایی که 99 درصدش جعلی باشه 1 درصدش درست (آیا قابل رده
لطفا تو موضوع بحث دقت کنید)
بگذریم خیلی خندیدم با این جوابت
]قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
شیعتنا جزء منا یسووهم ما یسوءنا و یسرهم ما یسرنا
فمن اراد احدا منا فلیقصدهم فانهم الذی منه یوصل الینا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند ناراحتشان میکند آنچه ناراحتمان میکند و خوشحالشان میکند آنچه خوشحالمان میکند.
سلام
[quote=SABA]پسر جون اگه راوی جعلی باشه که حتما روایت جعلیه این که میگی نمی شه جعلی باشن خیلی خنده دارهنوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
![]()
![]()
![]()
![]()
نوشته اصلی توسط "mohhammad$adeq":2h0ny8iy
(((این حرف شما درس نیس چون چ بسا جاعلی ک بدلیل جلب اعتماد یا هرچی نقل صحیح کنه)))
اگه جاعل از 100 نقلش 100تا حعل کنه آیا احتمال
خب ائمه تقیه ای گفتن و کذابین ه جعلی گفتن این که دلیل نشد
به این دلیل نمیشه گفت قطعا تمام روایات جعیلن و لو با ظاهر نامانوس باشن چون احتمال تقیه در کنار جعل هست (کما اینکه خودتئن قبول کردید)
اینم که بعضی از اونها متشابه باشن یعنی چی ؟؟؟ تازه این وقتی که ما مطمئن با شیم از معصوم رسیده بعدش می گیم این متشابه یا نیست نه وقتی که هنوز مطمئن نیستیم که جعلیه یا نهنوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
[/quote:2h0ny8iy]نوشته اصلی توسط mohhammad$adeq
واقعا به خاطر این دلیلت از ته دل خندیدم پسر جون لاقل یک مورد صحیح با شه دیگه چه صیغه ای هستش این دلیل می شه برای اعتماد کردن بابا تو دیگه کی هستی![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(((یکم دقت کنید منظورم گفتم)))
اعتماد کردن 1 چیزه رد نکردن و احتمال وجود وجه صحیح 1 چیزه دیگه.
اگه حتی یه مورد حدیث جعلی هم داشته باشه قابل اعتماد نیست چه برسه به اونجایی که 99 درصدش جعلی باشه 1 درصدش درست
آیا قابل رد هست
موضوع اینه.؟؟؟
uote]
تازه نکته دیگه اینه ک چه بسا راوی اول از عامه باشه بعد شیعه شه
حالا شما از کجا میدونی در زمان صحت بوده یا ن
تازه علم رجال
ما درون ب نقل رجالی اعتماد کنیم و شهادتش
چرا ب شیخ صدوق و ثقه الاسلام و شیخ حر یا علامه مجلسی
اعتماد نکنیم حال آنک اینا زمانا نزدیک تر بما بودند
و بحث از عدالت در باره اینا در حد شوخیه و مسخرس
مثل این ک بگم فلانی امام معصومه شما بگی حالا میدونه دو دو تا 4میشه
]قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
شیعتنا جزء منا یسووهم ما یسوءنا و یسرهم ما یسرنا
فمن اراد احدا منا فلیقصدهم فانهم الذی منه یوصل الینا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند ناراحتشان میکند آنچه ناراحتمان میکند و خوشحالشان میکند آنچه خوشحالمان میکند.
این چه معنی می ده که هی کل مطالب را بدون اضافه و کم کردن تکرار می کنی ؟؟؟؟؟
دوستان لطفا بحث ادامه بدن
همش وعده این پست میدید توی این پست هم خبری نیس از بحث اصلی