سلام
چنان كه هر جا عقلانيت كم رنگ شده دين ابزار تعصب و خشونت شده مثل همين بنياد گراها...
نه هرجا که ما به اسم عقل برداشت خودمون از دین کردیم به جمود وتعصب کشیده شدیم ولی اگه معیار محور باشیم و دین از منبع خودش بفهمیم و خودمون شرک خدا ندونیم به اسم عقلانیت خیلی از مشکلات ما در این حوزه حل می شه -توجه کنید اصلا منکر عقل نیستم فقط عقل را مشرع نمی دانم در ابزار بودن عقل هم کسی مخالفتی ندارد -منظورم بین شیعه است -
بحث هاي بسيار بلند اعتقادي قبل از ورود فلسفه به اسلام برا م چندان مفهوم نيست اگه ممكنه توضيح بفرماييد
مثل حدوث عالم یا قول به بداء و بین المرین وقضا و قدر و.... که قبل از ورود این فلسفه این ها بحث می شده در مقابل مخالف و موالف و تبیین می شده و دفاع می شده بدون استفاده از فلسفه که حتی امروز هم فلسفه حتی در تبیین این ها ناتوان و عاجز است چه برسه به دفاع کردن از این عقاید
فقط يه نكته اينكه اسلام يا هر ديني به هر جا بره نمي تونه يه شبه همه بنيانهاي فكري فرهنگي اونجا رو از بين ببره و يك فرهنگ يه دين جديد رو با پيش زمينه هاي قبليش مي پذيره حالا اگه توي اعراب هيچ بنيان فكري و فرهنگي وجود نداشته يه بحث ديگه است (منظوري نداشتم :P ) اما توي جاهاي ديگه مثلا ايران قبلا تفكراتي بوده و مردم كه خالي از تفكر نبودن.
بحث از بین بردن بنیان های فکری نیست این مطلب ربطی به بحث نداره اولا
ثانیا همان افکاری که در ایران باستان هند باستان و یونان باستان بود در عربستان اون موقع ای بسا قوی ترش هم بود
این مطلب برای کسی که احتجاجات رسول الله صلی الله علیه و اله را مطالعه کرده باشد پوشیده نیست
اما مشکل این جاست که ما تبینهای پیلمبرو ائمه علیهم السلام را رها کردیم و به تبیین های دیگه که اصلا دارای اشکالات زیادی در مبانی هستند چسبیدیم یه لحظه هم حاضر نیستیم چشم باز کنیم بینیم که دست در دستان چه کسانی گذاشته ایم

نه به خدا اصلا همچين منظوري ندارم
چه منظوری نداشتی ؟؟؟؟
مخلص ائمه هم هستم
اللهم ارزقنا از این اخلاص ها
كساني كه مفاهيم ديني رو تبيين فلسفي كردن حالا چه موفق بوده باشن يا نه به اسم دين جا نزدن به اسم فلسفه جا زدن ( اصلا بايد به اونا معترض شد كه توي فلسفه چه جاي تببين اعتقاداته ؟ )
اگه کسی اومد با مبانی بودیسم و در قالب اون مفاهیم بیاد تبیین توحید کنه و بعد بگه این همون توحیدی که خدا و رسولش و ائمه علیههم الصلاه و السلام فرمودند جای اعتراض نداره ؟؟؟
اگه بگی که نداره دیگه چیزی به اسم دین نمونده
اگه بگی جای اعتراض هست به همان مناط و دلیل ما هم می تونیم به فلسفه اشکال کنیم ایراد بگیریم ونق بزنیم چرا که مبانی ان با اسلام -قران و حدیث کتاب الله و عترتی - ئر تناقض و تکاذب است
اللهم اهدنا الصراط المستقیم یعنی امیر المومنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهما