👌در جرأت بر گناه، فرقی بین بیست* ساله و چهل* ساله نیست

▪️عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ قَالَ ؛ إِذا أَتَتْ عَلى اَلرَّجُلِ أَرْبَعُونَ سَنَةً قِيلَ لَهُ خُذْ حِذْرَكَ فَإِنَّكَ غَيْرُ مَعْذُورٍ ، وَ لَيْسَ إبْنُ اَلْأَرْبَعِينَ بِأَحَقَّ بِالْحِذْرِ مِنِ إبْنِ اَلْعِشْرِينَ فَإِنَّ الَّذِی يَطْلُبُهُمَا واحِدٌ وَ لَيْسَ بِراقِدٍ ، فَاعْمَلْ لِما أَمامَكَ مِنَ اَلْهَوْلِ وَ دَعْ عَنْكَ فُضُولَ اَلْقَوْلِ.

🔸امام محمد باقر سلام الله عليه فرمودند: همين*که مردی چهل ساله شد ، به او گفته می*شود مراقب اعمالت باش ، زيرا معذور نيستى ، هرچند در حذر کردن ، چهل ساله و بيست ساله برابرند (و هر دو بايد بترسند) زيرا آنكه هر دو را می*جويد (مرگ) يكى است و خواب هم نيست (كه از كسى غفلت كند) پس براى آن بيمى كه در پيش دارى كار كن ، و زيادى گفتار را واگذار .

📚اصول کافی جلد۲ صفحه ۴۵۵ حدیث ۱۰

♦️مجلسی رضوان الله علیه ذیل روایت می*نویسد ؛ زیرا چهل* ساله*ها به دلیل کامل شدن عقلشان ، باید بر شهوات و رذائل کنترل بیشتری داشته باشند . در جرأت بر گناه هم فرقی بین بیست* ساله و چهل* ساله نیست ، زیرا اگر از ابتدای جوانی عادت به معصیت کند ، دیگر ترک آن بعد از چهل* سالگی دشوار است . همچنین باید دیگر کلام لغو و بیهوده را رها کند تا از ادراک حق وانَمانَد ، یا منظور این است که قول و عملش را یکی کند و فقط با کلام ابراز ایمان نکند .

📚مرآة العقول ۱۱ / ۳۶۴