شیعه جامعه مستقل علمی

جهاد علمی امام صادق علیه السلام باعث شد که جامعه شیعه یک جامعه مستقل علمی شود به گونه ای که در این خصوص هیچ نیازی به خارج خود نداشته باشد و دیگران محتاج شیعه باشند. این نکته را می*توان در روایتی دیگر که فضای علمی جامعه شیعه را پس از امام جعفر صادق علیه السلام ترسیم می*کند یافت.

محمد بن حکیم به حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام عرضه می*دارد: «...فُقِّهْنَا فِی الدِّینِ وَ أَغْنَانَا اللَّهُ بِکُمْ عَنِ النَّاسِ حَتَّى إِنَّ الْجَمَاعَةَ مِنَّا لَتَکُونُ فِی الْمَجْلِسِ مَا یَسْأَلُ رَجُلٌ صَاحِبَهُ تَحْضُرُهُ الْمَسْأَلَةُ وَ یَحْضُرُهُ جواب*ها فِیمَا مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا بِکُمْ....»(2) شما ما را در دین فقیه کردید و خداوند به وسیله شما ما شیعیان را از مخالفین بی نیاز نموده است تا جایی که جماعتی از ما در مجلسی قرار دارند که هیچ سئوال علمی مطرح نمی شوود الا اینکه جواب آن در آنچه به ما منت گذاشتید و تعلیم دادید موجود است.

کافی است مقایسه شود با روایت قبلی که مردم هیچ چیز از مناسک و حلال و حرام شیعه نمی*دانستند پس از امامت امام جعفر صادق علیه السلام امر دگر گون شد و شیعه برای همه جامعه اسلامی منبع شد و بی نیاز از غیر خودش گردید.

پی نوشت ها:

1. الکافی ج 2 ص 19 باب دعائم الإسلام ..... ص: 18
2. الکافی ج 1 ص 56 باب البدع و الرأی و المقاییس .....