به شهادت رساندن حضرت صدیقه طاهره با خشونت بسیار زیاد و با بی*رحمی تمام همواره یکی از براهین مورد استدلال شیعه بوده است که در عنوان و موضوع دوم مطرح می*شده است. شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از جهاتی، بسیاری از مبانی کلامی مخالفین را از اساس بی اعتبار نشان می*دهد، از جمله ادعای اجماع بر خلافت ابوبکر. شخص حضرت فاطمه (س) و متحصنین در خانه آن بانو دلیل روشنی است که بر خلافت خلیفه اول هیچ اجماعی رخ نداده است و این یعنی عدم وجود دلیل برای مشروعیت خلافت ابوبکرو یا عدم عدالت تمام صحابی و هم چنین نتایج کلامی بسیاری که این مختصر را مجال پرداختن به آن نیست .
امروز هم مهمترین مباحثی که مورد توجه قرار می*گیرد و کانون مباحثه ها و مناظره ها می باشد بحث امامت است . اما شگرد برخورد با شیعه عوض شده است. امروز شبهه افکنان در غالب روشنفکر، محقق، پژوهشگر و یا متفکر وعناوینی از این دست وارد این آوردگاه کهن شده اند و با رویکرد زیر سئوال بردن تاریخی معتقدات شیعه و غیر اصیل دانستن این اعتقادات به صحنه آمده*اند.


در این میان یا اصالت متون تاریخی را مناقشه می*کنند یا دلالت آن را و در برخی موارد وجود نصوص تاریخی را به نحوی اثرگذار که بتواند ادعای شیعه را اثبات کند، از اساس منکر می شوند.