چرا شما موسيقي را حرام مي*دانيد؟

ج. موسيقي به معناي استفاده از آلات طرب به انواع بسياري كه در بين اقوام و جوامع دارد و آواز خواني بنوع غنا كه خوانندگي طرب انگيز و لهو آميز و مناسب با مجالس لهو است، همه در اسلام حرام است و در بين مسلمانان متعهد در طول قرون و اعصار مذموم و متروك بوده و هست. ساختن و خريد آلات آن در بسياري از جوامع ديگر مثل بعض محرمات و معاصي ديگر مانند شرب خمر و قمار، متداول و متعارف و شايع بوده و هست. چنان نيست كه در عصر ما شيوع پيدا كرده باشد. فروش و نگهداري اين آلات و ساختن و نواختن و ياددادن و ياد گرفتن آنها نيز حرام است.

هميشه در بين غير مسلمين شايع بوده است و نوازندگان و خوانندگان معروف بوده*اند امروز با ارتباطاتي كه مردم دنيا با هم پيدا كرده و دنيا مثل يك شهر شده است مسلمان بايد استقلال اسلامي و قداست و هويت خود را حفظ كند و در عادات سوء كفار و معاصي و ملاهي كه در آنها رايج است غرق نشود.

عمده ضرر موسيقي و غنا موضوع از خود بيخود شدن و بازداري آن از ياد خدا و آثار تخديري آن است كه حتي گاه بعضي چنان از خود بيخود شده*اند كه در حضور مردم به زشت*ترين كارها دست يازيده*اند.

راجع به آثار مخرب آن رساله*ها و كتاب*ها نوشته شده است و اگر كسي به آن ميل داشته باشد، بايد بداند ميل عقلائي نيست ميل حيواني و شهواني و علاقه به ملاهي است و اگر هم براي آن فائده*اي بگويند بفرض صحت در برابر ضررهاي آن براي فرد و جامعه قابل ذكر نيست.

خدا در قرآن درباره شراب و قمار به آنهائي كه براي آنها منافعي مي*گفتند مي*فرمايد:" اِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا"2 گناه شراب و قمار و ضررهاي آن از فائده و منفعت آنها بيشتر است.

به هر حال شخص مسلمان بايد به احكام خدا از حلال و حرام و واجبات تسليم باشد از حرام خدا پرهيز نمايد و به واجبات عمل كند تا سعادت*مند شود. البته در بعضي موارد بايد با نفس اماره مقاومت كرد و به شدت با آن روبرو شد و از اين كه نفس و شيطان بر انسان مسلط شوند بر حذر بود. جهاد اكبر با نفس جهاد با همين غرائز حيواني با ميل به موسيقي، ميل به مواد مخدر، ميل به هوس راني و چشم چراني، ميل به برتري و برتري جوئي است جهاد با تكبر، با حسد، با تنبلي و سستي و رفاه*طلبي و خود كامگي و... است.

موسيقي، غنا، قمار، شراب، شهوات غير مشروع، مراكز فساد و فرهنگ*سراها و جشنواره*ها همه وسايل اغفال بشر و هلاكت حقيقي او و باز دارنده او از نيل به مقامات بلند انساني است.

مخصوصاً نوجوانان و جوانان عزيز بايد در مقابل هجوم اين امور مقاومت كنند و بر آنها حاكم و پيروز شوند در روايات است:«ربّ شهوة ساعة اورثت حزناً طويلاً»3. بسا يك هوسراني كوتاه مدت كه حزن، اندوه، گرفتاري و پشيماني طولاني را در پي دارد.

بايد فراموش نكنيم كه ما انسان*ها و افراد بشر مانند بيمار يا كسي كه برنامه تندرستي و بهداشتي از پزشك متخصص بهداشت جسم و روان مي*گيرد مي*باشيم، نبايد انتظار داشته باشيم كه هر چه ما به آن ميل داريم يا آن را دوست نداريم به ما آنرا دستور دهند بايد به نسخه عمل كرد و چه نسخه*اي كاملتر و جامعتر از قرآن مجيد و تعاليم حضرت رسول اكرم و ائمه طاهرين، عليهم السلام، است. خداوند متعال همه ما را قدردان اين نعمت بزرگ هدايت قرار دهد.

و در پايان، براي تذكر، ترجمه يكي از روايات شريفه كه در مذمت غنا و آلات موسيقي و لزوم پرهيز از آنها روايت شده نگاشته مي*شود:

در كتاب شريف كافي كه يازده قرن بيشتر است مورد مراجعه و استناد علماء و محققان بوده و هست در باب غنا 25 حديث روايت شده است از جمله روايتي است كه از شيخ جليل القدر علي بن ابراهيم صاحب تفسير معروف از هارون بن مسلم از ثقات او از مسعدة بن زياد كه او هم از ثقات و صاحب كتاب است روايت نموده است:

(به اين شرح) مسعده گفت در خدمت حضرت ابي عبد الله (حضرت صادق) عليه السلام مشرف بودم. مردي به آن حضرت عرض كرد: پدر و مادرم فدايت باد! گاهي به مستراح مي*روم و مرا همسايگاني است كه كنيزانشان آواز غنائي مي*خوانند و تار مي*زنند و من بسا نشستنم را براي شنيدن از آنها طول مي*دهم. حضرت فرمودند: نكن. مرد عرض كرد: بخدا سوگند من نزد آنها نميروم فقط شنيدني است كه به گوشم مي*شنوم. حضرت فرمود: از خدا بترس يا حذر كن مگر نشنيده*اي از خدا كه مي*فرمايد:"إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً" 4 يعني گوش و چشم و دل همه مسئولند عرض كرد بلي بخدا سوگند مثل اين كه من اين آيه از كتاب خدا را از عجم و عربي نشنيده بودم ناچار من ديگر به اين كار انشاء الله بر نمي*گردم و از خدا طلب مغفرت و آمرزش مي*نمايم. سپس حضرت به او فرمودند: بر خيز و غسل كن و از خدا هر چه براي تو جلو آمد سؤال كن و طلب مغفرت و آمرزش نما. زيرا تو بر گناه بزرگي مداومت داشته*اي و چقدر حال تو بد بود اگر بر اين حالت مي*مردي خدا را حمد كن و از او توبه بخواه از هر كاري كه خدا آن را كراهت دارد زيرا خدا كراهت ندارد مگر كار زشت و قبيح و كار قبيح را رها كن براي اهل آن كه براي هر كاري اهلي است.