1ـ* تاريخ دقيقي براي ظهور زرتشت به عنوان پيامبر آيين مزديسني، وجود ندارد. عده*اي تاريخ ظهور او را ششصد سال قبل از ميلاد و برخي شش هزار سال قبل از ميلاد دانسته*اند.
بنابراين نمي*توان گفت آريايي*ها از چه زماني با آيين زرتشت آشنا شده*اند و پنج هزار و چهارصد سال مدتي نيست كه بتوان آن را ناديده گرفت.
2ـ محل تولد زرتشت مردد بين آذربايجان، ري و افغانستان است و اگر تولد او را شش*هزار سال قبل از ميلاد و منطقه «آذربايجان» يا «ري» بدانيم ديگر نمي*توانيم بگوييم وي از نژاد آريا بوده و يا در ميان آريايي*هاي افغانستان به پايتختي بلخ به تبليغ آيين خود پرداخت؛ زيرا در آن زمان آريايي*ها هنوز به منطقه خراسان بزرگ و فلات ايران وارد نشده بودند.
3ـ در مورد زرتشت اطلاعات چنداني وجود ندارد و آنچه به دست ما رسيده بيشتر ساخته ذهن برخي نويسندگان زرتشتي در دوره اسلامي است كه سعي در ارائه چهر*ه*اي شبيه به چهره پيامبران بني*اسرائيل از زرتشت داشته*اند. در برخي از اين نوشته*ها مطالبي كه درباره تولد، كودكي، نوجواني، معجزات و... آورده شده، نوعي تقليد ناقص و ناپخته از زندگي پيامبراني چون حضرت ابراهيم، حضرت موسي و حضرت عيسي مي*باشد.
4ـ كتابي كه «اوستا» ناميده مي*شود به احتمال، بعد از ورود مسلمانان به ايران جمع*آوري شده تا اينان خود را اهل كتاب معرفي كنند، زيرا اولاً*: قديمي*ترين نسخه اوستا كه به خط «دبيره» نوشته شده مربوط به 1325 ميلادي مي*باشد، يعني حدود هفتصد سال پيش، كه در دانمارك نگهداري مي*شود. ثانياً:* اعراب كه زماني زير سلطه ساسانيان بودند و آنها را از نزديك مي*شناختند ايرانيان را صاحب كتاب نمي*شمردند و حتي به پيامبر اسلام و حضرت امير*المؤمنين علي(ع) اعتراض كردند كه چرا با آنها همانند اهل كتاب رفتار مي*كنند. بنابراين آريايي*هاي دوره ساساني كتاب شناخته شده*اي نداشتند و در برخي روايات تنها به اين نكته اشاره شده كه يكي از مشركين مكه، در برابر قرآن، قصه*هاي باستاني ايران را مي*خواند تا مردم را به سوي خود جلب نمايد.
ثالثاً: بر فرض در دوره ساساني كتابي به نام اوستا بوده الان دليلي در دست نيست كه كتاب اوستاي كنوني همان كتاب باشد.
4ـ حتي اگر باور كنيم كه اوستا كتاب مقدس زرتشتيان بوده باز اوستاپژوهان اعتراف مي*كنند كه تنها قسمتي از بخش گاتها به زرتشت تعلق دارد. و بقيه آن يا به دوران قبل از زرتشت باز مي*گردد يا به دوره بعد از زرتشت؛ * بنابراين نبايد اوستاي كنوني را كتاب مقدس زرتشت به حساب آورد.
حال با اين تشتت چند هزار ساله و غير مستند بودن كتاب اوستاي موجود، چگونه مي*توان ادعا كرد كه آيين زرتشت دين ايران باستان و اوستاي كنوني، كتاب مقدس آنان بوده است.